Сьогодні:

Вхід для методистів ВІППО 

Останні новини:

Новини ЗНО На головну

Про PISA в Україні

Лют 17
24

У 2018 році Україна вперше візьме участь у Програмі міжнародного оцінювання учнів — PISA(Programme for International Student Assessment), що проводиться під егідою Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР). Відповідне доручення Міністерству освіти і науки України надійшло від Кабінету Міністрів України у лютому 2016 року. Відповідальним за проведення PISA-2018 визначено Український центр оцінювання якості освіти.

Що це таке?

PISA є порівняльним дослідженням освітньої системи певної країни з освітою інших держав.

Тестування PISA проводять кожні три роки, починаючи з 2000 року. У дослідженні 2015 року взяли участь понад 70 країн

Дослідження спрямоване на оцінювання систем освіти в різних країнах світу на підставі тестування 15-річних учнів.

У межах програми дослідження підлітки проходять тестування з математики, природничих наук і читання. Завданням дослідження є визначити в учнів окремих країн здатність до використання знань і умінь з математики та природничих наук у життєвих ситуаціях.

Для чого потрібен цей проект?

Участь України в міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти необхідна для того, щоб ми чітко бачили стан нашої освіти, проблеми, які треба вирішувати.

Завдяки PISA, що враховує величезну кількість критеріїв і факторів, які впливають на систему освіти загалом, ми отримаємо серйозну додаткову інформацію, що допоможе правильно визначити слабші та сильніші місця нашої системи освіти й вибудувати орієнтири, за якими далі формуватиметься освітня політика в Україні

Освітяни отримають досвід оцінювання умінь та розробки завдань на основі компетентнісного підходу, що важливо для реформи української шкільної освіти

Участь у програмі PISA-2018 дозволить фахівцям у галузі освіти об’єктивно оцінити стан середньої освіти у країні, усвідомити значимість поступових перетворень у цій сфері, а політикам — приймати обґрунтовані рішення про необхідність змін.

Що вже зроблено?

30 червня 2016 р. м. Київ, за участі Л. Гриневич, вітчизняних освітян (НАПН України, Інститут освітньої аналітики) та представників ОЕСР-координаторів проекту, відбулася робоча зустріч «Започаткування Програми міжнародного оцінювання учнів PISA-2018 в Україні»

На зустрічі презентовано результати проекту PISA 2012 на прикладі країн Східної Європи; досвід участі в PISA країн із середнім достатком. Представлено досвід участі у проекті Польщі. Здійснено аналіз спроможності України забезпечити організацію, проведення та звітування за результатами проекту PISA 2018.

Створено регіональну мережу координаторів з кожної області, а також міста Києва, які забезпечуватимуть роботу на місцях. Вони, разом із Інститутом освітньої аналітики, робитимуть вибірку дослідження та здійснюватимуть адміністрування дослідження. (Волинь — Бобак Н. В.).

Як проект буде реалізовуватися далі?

Зараз тривають підготовчі стадії дослідження, готується інструментарій — спільні для всіх країн тести і опитувальники. За інформацією представника національного координатора міжнародного дослідження якості освіти Тетяни Вакуленко, на сьогоднішній день здійснено переклад опитувальників — три опитувальники для учнів і для школи.

Україна братиме участь у розробці інструментарію. Потім, за вже виробленими статистичними методами, серед 15-річних учнів вибиратимуть учасників дослідження. Такий підхід дозволить урізноманітнити склад групи, що проходитиме тестування, це будуть діти з різних типів шкіл, різної місцевості тощо. Первинну інформацію щодо вибірки учасників уже зібрано (надалі інформацію подаватиме Інститут освітньої аналітики).

Пілотний етап дослідження відбудеться вже цьогоріч. В травні 2017 року понад 3000 15-річних учнів українських шкіл, ПТНЗ, вищих навчальних закладів І- ІІ р. а. проходитимуть пробне тестування за процедурами PISA.

Наступний етап, власне моніторинг PISA, проводитиметься в 2018 році, коли обрані групи дітей відповідатимуть на тести та заповнюватимуть анкети.

Далі — систематизація та аналіз даних, визначення результатів, інтерпретація та висновки.

 

Детальну інформацію про PISA — рамкові матеріали, зразки завдань попередніх циклів, новини про стан підготовки до проведення дослідження в Україні — розміщено на офіційному сайті Програми в Україні: pisa.testportal.gov.ua.

 

 

PISA — це розуміння факторів успішного навчання

 

З інтерв’ю радника Організації економічного співробітництва Фернандо Картрайта про програму PISA

 

Які переваги отримують країни від участі в реалізації таких проектів, як PISA?

На початковому рівні завдяки результатам програми PISA можна буде порівнювати ефективність різних систем освіти в усьому світі. Інші країни вже відчули переваги, які дає можливість порівняння себе з іншими регіонами світу. Але це лише верхівка айсберга.

Україна зможе вивчити дослідницьку базу програми, адже PISA — це не тільки оцінювання успішності, а й інформація про учнів, школи, освітні системи, що значно полегшує вторинний аналіз для розуміння ключових факторів, які сприяють успішному навчанню.

Участь у реалізації проекту допоможе Україні на ранніх стадіях впровадження компетентнісного підходу. Вона дасть розуміння того, що зробили інші країни на таких же стадіях, і можливість побачити, які з цих країн діяли ефективно, а які — ні. Це можливість навчання на досвіді й помилках інших країн.

То чому все-таки Україна не могла би провести власні дослідження, які були б дешевше, ніж PISA?

Багато країн уже пробували йти таким шляхом. Як фахівець у питаннях психометричних досліджень і людина, яка працювала з багатьма країнами світу, можу сказати, що розробка власних систем потребує дуже багато часу й не менших коштів. Розумні люди не можуть діяти незалежно від досвіду інших.

У чому основні відмінності між дослідженнями PISA й іншими поширеними міжнародними освітніми дослідженнями, такими як TIMSS або PIRLS?

Згадані дослідження концентруються на тому, що викладається в аудиторіях, у той час як програма PISA спрямована на дослідження того, як учні можуть застосувати те, чого їх навчали, при вирішенні практичних завдань.

PISA — це в більшій мірі компетентнісний підхід, ніж просто оцінка знань. Запитання PISA побудовані таким чином, щоб виявити те, як учні збираються використовувати отримані знання поза освітнім контекстом за трьома основними напрямами — читання, математика та природничі науки.

Наприклад, в аудиторії для простої оцінки знань за цими трьома напрямами учні будуть виконувати специфічні види завдань на використання правил граматики чи пунктуації — тобто завдання, засновані на оцінюванні знань.

Замість цього PISA дає учню документ для ознайомлення й подальшого виконання практичних завдань. Наприклад, якщо мова йде про читання, на підставі наведених у документі інструкцій необхідно зрозуміти, як зробити тривалий міжнародний телефонний дзвінок з готелю. Або якщо мова йде про математику, замість простих обчислень прийняти рішення про те, як використовувати свої кошти більш ефективно на підставі конкретної життєвої ситуації.

Таким чином, PISA пропонує завдання з реального життя, з якими учні можуть зіштовхнутись поза освітнім контекстом. І результати такого оцінювання, безумовно, залежать від базових навичок, які набуті учнями в рамках освітнього контексту й посилені життєвими обставинами.

Чому PISA оцінює саме 15-річних учнів?

У різних країнах світу у школах тривалість навчання різна, а вік 15 років у всьому світі найбільш близький до закінчення школи, вступу на ринок праці або переходу в систему вищої освіти. І тому своєю універсальністю цей вік полегшує порівняльні дослідження.

З якими ризиками може зіштовхнутись Україна, беручи участь у дослідженнях PISA?

PISA — дуже масштабний проект, який вимагає відданості, часу та інших ресурсів з боку різних учасників процесу, різних інституцій. Головний ризик: якщо результати не будуть використані ефективно, то всі зусилля пропадуть даремно. Тому, щоб мінімізувати цей ризик, Україна повинна приділити увагу не тільки участі у програмі, а й відповідному використанню отриманих результатів, щоб отримати необхідні знання й віддачу у вигляді правильних рішень.

 

Розмовляв Павло Петриченко, Освіта.ua

За матеріалами: Освіта.ua
Дата публікації: 25.05.2016

Нагору